Interesse for planter og naturmatetiale

For noen år siden meldte jeg meg inn i Sopp- og Nyttevekstforeningen, siden jeg liker å lage mat og er fasinert av det spiselige man kan finne i skogen og nærmiljøet. Etterhvert som jeg lærte mer om de ulike plantene, soppene og deres virkeområder, ble jeg nysgjerrig på hvordan de samme plantene kunne virke og skape ulike farger hvis man kokte de med ullgarn. Samtidig ble jeg mer og mer aktiv i Vikingklubben, hvor jeg også ble kjent med gamle teknikker og farger som ble brukt på den tiden. Måten man tok i bruk naturen og enkle midler for å skape noe vakkert fasinerte meg og fanget min interesse.

Så i sommer begynte jeg å lese litt om plantefarging på egen hånd. Litt fant jeg på nettet, og noe fant jeg i bøker. Kommer til å legge ut liste over greie nettsteder og bøker senere, slik at andre kan få oversikt over hva som finnes.

I august gikk jeg ut med kurven på armen og plukket mine første planter med tanke på å bruke de i plantefarging. Siden da har jeg farget ukentlig, for det er så utrolig artig og spennende å se hva det blir i gryta. Jeg har utvidet planteartene og har forsøkt meg frem med ulike typer ull. Resultatet har variert, og det har ikke vært like vellykket hver gang, men det lærer en av.

Leave a comment